Onze top 5 educatieve kinder-apps
Wanneer het aankomt op apps voor kinderen lijkt het wel alsof er elke dag een nieuwe verschijnt. Hieronder presenteren wij onze top 5 met het oog op educatie.
Top 5
1. TinyTap (4+)
(Gratis – biedt in-app aankopen aan)
Ontwikkeld door leraren, deze applicatie is gericht op creëren, spelen en leren. Tinytap noemt zichzelf dan ook eerder een platform; een gemeenschap waar creativiteit en kennis worden gevierd. TinyTaps bevat vele spelletjes, onderwerpen en categorieën, zoals: ‘korte of lange klank’, ‘optellen en aftrekken’ en ‘het theater’.
2. Planetenreis (6+)
(€0,89)
De Planetenreis is een ontdekkingstocht langs de 8 planeten van ons zonnestelsel, de dwergplaneet Pluto en de maan. In 2013 heeft Planetenreis de 3e prijs van de Meester App-wedstrijd gewonnen. Dit is een wedstrijd waar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een prijs uitreikt voor de beste educatie app.
3. DNA Play (3+)
(€3,49)
Door gen-puzzels op te lossen wordt er op een speelse manier geleerd wat DNA is en hoe mutaties werken. Het oplossen van een puzzel maakt een variant van een monstertje. Door daarna veranderingen in de puzzel te maken verander je de genen en kun je zien wat voor effect dat op het monstertje heeft.
4. Toca Labs: elementen (6-8)
(€4,49)
Leer, experimenteer en ontdek de wereld van wetenschap! Dat is de doelstelling van Toca Labs. Het spel speelt zich af in een laboratorium waar kinderen dingen kunnen centrifugeren, koelen met koelstof en zodoende nieuwe (niet bestaande) elementen kunnen creëren.
5. Kinderen Nederlands leren met Emma (2-7)
(Gratis – biedt in-app aankopen aan)
Kies een spelletje en oefen spelenderwijs de lees- en luistervaardigheden van je kind. In totaal zijn er 13 thema’s, waaronder: getallen, kleding, vervoer, muziek, de dierentuin en meer. Met de gratis variant kan er 1 thema gespeeld worden. Voor de andere thema’s moet worden betaald.
Verdienmodel
Wanneer een applicatie gratis is, betekent het dat er op andere manieren geld verdient moet worden. Meestal gaat dit in de vorm van mid-game advertenties. Critici wijzen op het feit dat het moeilijk is voor de kleintjes en jongeren om deze reclames of commerciële bedoelingen te herkennen.
Gratis is dus niet gratis. Je betaalt op een andere manier (bijvoorbeeld met data). Zodoende zou het dus aan te raden zijn om een game ‘ouderwets’ te kopen. Aan de andere kant zijn er misschien ouders die het geld niet hebben, misschien niet goed weten welke apps de moeite waard zijn, om nog maar te zwijgen over het gemak waarop de jeugd alweer een nieuwe applicatie geïnstalleerd heeft.
Dit is niet te zeggen dat ‘free to download’ slecht is, maar meer om ouders bewust te maken van de keuze wanneer het gaat over het verdienmodel.